Het ontmoedigingsbeleid

Je gaat het pas begrijpen als je het door hebt

bozemensen

Waarom is het nagenoeg onmogelijk om te communiceren met de Overheid, zorgverzekeraars, gemeentes en noem ze allemaal maar op. Waarom krijgen we geen antwoord op onze brieven. Waarom krijgen we geen antwoord op onze e-mails. Waarom bellen ze met afgeschermde nummers zodat terugbellen onmogelijk is, en waarom is het standaardantwoord bijna altijd: “Welke brief? Geen idee waar u het over heeft, wij hebben nooit iets van u ontvangen”.

negeren

Wanhopig, boos en verdrietig worden we ervan en deze enorme minachting richting de mensen heeft inmiddels al vele dramatische gevolgen gehad en dan hebben we het niet alleen over financiële en maatschappelijke situaties. Dit soort drama’s maken we helaas bij de Werkgroep maar al te vaak mee.

Vroeger…

Al jaren loop ik me suf te piekeren hoe deze situatie is ontstaan en dat communicatie met deze instituten nagenoeg onmogelijk is terwijl we allemaal over de meest moderne communicatiemiddelen beschikken en documenten en bestanden met een bloedgang van A naar B kunnen worden getransporteerd.

piekeren

Heel erg lang geleden, toen we nog geen computers hadden, alleen een vaste telefoon, later incidenteel een semafoon en nog later een fax moesten we zakelijk ook communiceren. En dat ging als een tierelier. We kregen de juiste antwoorden op onze vragen en gaven de juiste informatie wanneer deze aan ons werden gevraagd. En binnen de afgesproken termijn. En als er om wat voor manier toch iets niet helemaal volgens planning ging loste je het op. Al zat je de hele nacht op kantoor, de klant was koning!

Wat is er misgegaan, bij wie is het misgegaan, waarom is het misgegaan en wie zijn er schuldig aan dat het nu allemaal misgaat. Natuurlijk heb ik al jaren een vermoeden, maar ja, kom maar eens met harde bewijzen.

En dan gaan de balletjes rollen

Op dinsdag 11 december jl. word ik gebeld door stichting CommTop. Ik had nog nooit van ze gehoord maar na diverse lange telefoongesprekken en na ontvangst van alle onderzoeksverslagen heb ik besloten hier heel veel aandacht aan te gaan besteden de komende tijd en deze organisatie waar mogelijk te ondersteunen.

Stichting CommTop is in december 2017 met specifieke doelstellingen (Leven Lang Leren/Ontwikkelen communicatie) opgericht door de oprichters van het platform stichting CommBat, een denktank van (oudere, ervaren) onafhankelijke communicatieprofessionals. Deze platform was al 8 jaar intensief bezig over de vraagstellingen waarom de professionalisering van de communicatiebranche achter bleef en vooral wat daarvoor nodig was. Vraagstukken waren onder andere waarom mensen geen vertrouwen meer hadden in de communicatie van de Overheid, gemeenten enzovoorts. Waarom mensen geen gehoor meer kregen en werden genegeerd.

noonegivesyoutheeducuation_31122018

En daar is stichting CommTop in geslaagd. In dit geval zijn alle onderste stenen boven gekomen. Dit in tegenstelling tot een aantal prominenten in dit land die niet eens weten hoe een steen er uitziet, laat staan hoe je dat ding naar boven moet sjouwen.

Inmiddels is men in Den Haag ook op de hoogte gebracht en hebben eerste gesprekken plaats gevonden met een aantal Kamerleden. Naar aanleiding hiervan zullen begin volgend jaar kamervragen worden gesteld. Maar ook in dit stadium is inmiddels het ontmoedigingsbeleid van de Overheid erop losgelaten.

Simpel is het niet

Gebleken is dat stichting CommTop via een formele weg in een uiterst complexe situatie terecht gekomen is waar veel instanties in Nederland en Brussel bij betrokken zijn. Het is dan ook ondoenlijk om het hele verhaal en alle voorbeelden in 1 keer te publiceren. Om toch iedereen goed te informeren heeft stichting CommTop besloten het hele verhaal in 5 delen te publiceren.

 

deel1_kleur    deel2_kleur    deel3_kleur    deel4_kleur    deel5_kleur

Mogelijk gemaakt door WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: